15 jan. 2015

Niet proberen, gewoon d贸en!

De Leertrap
Vandaag een kort persoonlijk verhaal.
 
Mijn dochter ontwikkelde zich tot enige tijd geleden tot een kind met een behoorlijke vaste mindset. Om dit om te buigen, hing ik De Leertrap overal in huis op, en bezigde ik het mantra ‘Van proberen kun je leren’ wanneer ik maar kon. Ik herhaalde die boodschap zo vaak dat het soms mijn neus uit kwam. Maar ik zag langzaam verandering bij mijn dochter. Ze nam kleine stukjes risico en moest lachen om zichzelf als ze opgaf en, zoals ze dat zelf noemde, “van de trap af viel” als ze zei: ik kan het niet.
 
Na een tijdje kwam mijn dochter thuis met de mededeling: “Mam, dat ‘van proberen kun je leren’, dat klopt niet.” Ik keek haar verbouwereerd aan, wachtend op de uitleg die zou komen. “Nee”, zegt ze triomfantelijk, “proberen IS leren!”
Je begrijpt dat ik van binnen gloeide omdat het kwartje bij haar gevallen was!
 
Nog enige tijd later gaf ik een workshop Mindset aan een inspirerende school in Den Haag. Daar vertelde ik bovenstaand verhaal. Een deelnemer kwam naar me toe. “Lonneke, dat ‘proberen IS leren’, dat klopt misschien wel, maar ik heb een betere suggestie.” Verwachtingsvol keek ik haar aan. “Bij proberen zit een reserve. Daar zit al een stukje mislukken in. Ik zou het woord PROBEREN vervangen door DOEN. Gewoon doen. DOEN IS LEREN.”
 
En ze had gelijk. Doen is leren. Doen is risico’s nemen. Doen is beginnen en uitzoeken hoe ver je komt. Doen is ontwikkelen. Dus voortaan is mijn mantra:
 

3 opmerkingen:

  1. Ik lees je blogs altijd met veel plezier...zo ook deze. Ik. Volg sinds ik bij onze zoon (6) heel veel signalen krijg dat er veel heel veel in dat kleine mannetje zit.....maar ook onze dochter (4) is minstens zo pienter...en veel extroverter. Ik herkende haar meteen in deze blog....snel. Roepen dat ze het niet kan het liefst met tranen en al. Ik heb dan ook meteen na deze blog gelezen te hebben de trap uitgeprint. na school ging ze tekenen en wilde wat vormpjes overtrekken....onopvallend hield ik haar inde gaten om te kijken of het 'mis' ging. Ja hoor....het potlood werd weggegooid ...ik kan het niet...werd er geroepen en de tranen kwamen er aan...meteen vroeg ik of ze van de trap was gevallen.....dat was zo'n rare vraag dat ze meteen stil was... :) daarna ging ik bij haar zitten met het papier waar de trap op stond. Ik legde het haar uit hoe de trap werkt en vroeg haar nog een keer of ze was gevallen....ja mama was het antwoord. Samen gingen we proberen te bekijken hoe ze het vormpje wel over kon trekken. Een paar keer ging het mis...maar elke keer keken we naar de trap en probeerde ze het op nieuw...net weer iets anders...en ja hoor het lukte...ze stond op en riep...ik ben boven! Heen gelukt. De afgelopen dagen hebben we een aantal keer naar de trap gewezen als ze wilde opgeven, elke keer was dat motivatie genoeg om het opnieuw te proberen en elke keer had ze daarna succes. Wij blij...dochter blij beter kan niet, het kwartje is gevallen....toch? Vanavond zaten we soep te eten en het ging niet zoals ze wilde. Ze riep...ik kan het niet en legde de lepel neer. Ik vroeg of ze van de trap aan het vallen was.....ze keek me aan en Zei....oh mama......ik wil even niet met de trap...mag ik met de lift naar boven......en zo sta je dan weer voor de zoveelste keer met je mond vol tanden door je dochter van 4 ☺️

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk om te lezen! Ja, ze kunnen je flink verbazen. Geweldig dat ze zegt dat ze de lift wil nemen. Ze wil dus t liefst er geen moeite voor doen. 馃槈
    Ik heb nog wel een heel mooi plaatje over die lift. Maar dat kan ik hier niet plaatsen. Het zegt: there is NO elevator to succes. You have to take the stairs! Ik zal het zo op mijn Facebook plaatsen.
    Leg je dochter maar uit dat er geen lift is naar boven. Alleen met eigen inzet kom je verder! 馃槈

    BeantwoordenVerwijderen