12 mei 2014

7 eisen waar leerstof van hoogbegaafde kinderen aan moet voldoen

Veel leerkrachten willen hoogbegaafde kinderen best ander werk geven. Maar het moet beter voor de leerkracht niet te veel werk opleveren. En wat is nou geschikt materiaal? Vaak is er een discrepantie tussen wat de leerling écht nodig heeft, en wat de leerkracht kan aanbieden. Daardoor is geen van beiden écht tevreden.

De meeste leerkrachten zullen een hoogbegaafde leerling écht willen helpen. Maar doordat ze niet heel goed weten wat nou precies goed werk is voor een hoogbegaafde leerling, en ze veel verschillen in de klas moeten bedienen, eindigt het soms toch in half-half werk.

Daarom geef ik hieronder 7 eisen waaraan leerstof moet voldoen, zodat een hoogbegaafd kind er ook écht iets aan heeft:

  1. De leerling moet interesse hebben in de leerstof. Motivatie is voor elke kind belangrijk. Ook voor een hoogbegaafd kind. Dit klinkt heel logisch, maar ik zie regelmatig dat een kind bijv. Chinees moet leren terwijl het geïnteresseerd is in geologie.
  2. Zorg voor opdrachten die de leerling op een zelfstandige, onderzoekende manier kan uitvoeren. Deze manier van werken past het best bij een hoogbegaafde leerling. Wat niet betekent dat hij/zij alles maar zelf moet uitzoeken. Ook hoogbegaafde kinderen hebben goede begeleiding nodig om zich te ontwikkelen!
  3. Zorg ook voor opdrachten die de leerling samen met andere hoogbegaafde leerlingen kan maken. Een plusklas is hiervoor ideaal. Zorg er in ieder geval voor dat deze leerling niet telkens alleen op de gang hoeft te werken. Helaas zie ik dit nog te vaak gebeuren.
  4. Geef opdrachten die passen bij het ontwikkelingsniveau van de leerling. Zorg dat er moeilijke opdrachten tussen zitten, waar de leerling veel moeite voor moet doen!
  5. Verrijking is substantieel andere lesstof dan het reguliere pluswerk. Dit laatste is nog te simpel voor een hoogbegaafde leerling. Zorg voor taken die een beroep doen op complex, creatief en snel denken. Ken je de taxonomie van Bloom al?
  6. Verrijking (of verbreding) moet verplicht zijn voor deze leerling. Er moet daarom in zijn curriculum tijd vrijgemaakt worden om aan deze taken te werken. Dit kan door het gewone werk te compacten. Een hoogbegaafd kind heeft vaak aan 20 tot 50% van de gewone lesstof al voldoende.
  7. Aan de verplichte taken moeten (flinke) eisen gesteld worden. Het niveau moet niet vrijblijvend zijn. Geef dus vooraf duidelijk de leerdoelen en verwachtingen van de taak aan. En beoordeel het werk achteraf, geef serieuze feedback. Het werk moet beoordeeld worden op het niveau van de leerling. Zelfs in het rapport moet dit terug komen.
Dit zijn de 7 belangrijkste eisen. Natuurlijk zijn er nog wel meer dingen waarmee je rekening moet houden als je een leerling verrijkingswerk geeft. Wil je daar meer van weten? Of heb je nog vragen hoe je deze hoogbegaafde leerling kunt helpen? Neem dan met mij contact op. Ik help scholen met vragen bij individuele kinderen of met het opzetten van een doorgaand beleid rondom hoogbegaafdheid.

1 opmerking:

  1. Erg goed artikel! Erg nuttig voor docenten op scholen. Maar ook ouders kunnen dit lijstje goed gebruiken om te checken of hun kind de goede lesstof aangeboden krijgt. Helaas komt het nog te vaak voor dat de lesstof te weinig op het kind wordt afgestemd. Voor de geïnteresseerde lezer kan ik dit artikel nog aanbevelen: https://www.zobegaafd.nl/hoogbegaafdheid-in-het-basisonderwijs/

    BeantwoordenVerwijderen