13 aug. 2013

Visie op onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen

Vanuit mijn bedrijf Start Voor Talent help ik scholen in hun traject naar goed onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen. Één van de eerste vragen die ik een school dan stel is:

Wat is je visie op talentvolle kinderen?



Het klinkt als een inkoppertje, maar het is een essentieel onderdeel van het traject. De basis. Hoe kijk je tegen deze kinderen aan? Wat wil je eigenlijk met deze kinderen bereiken? En waarom? Om dit goed op papier te zetten, geef ik je hier enkele vragen en suggesties. Je kunt deze gebruiken om je visie op te stellen en zo een stap te maken naar goed onderwijs voor de 'kinderen aan de bovenkant'.

1. Omschrijf de concrete huidige situatie.
Hoe staat je school er nu voor? Over welke groep leerlingen gaat het? Welke concrete situatie(s) is/zijn er nu op school die je wilt veranderen?

2. Wat is concreet de ideale situatie?
Houd hierbij rekening met de volgende aspecten:
  • Ga uit van je onderwijskundige visie voor alle leerlingen. Deze kun je 'ombouwen' tot een visie voor dit onderdeel. Zo bespaar je tijd én blijf je consistent in je visie op leerlingen. Is er een specifiek onderdeel in je onderwijskundige visie die belangrijk is voor de talentvolle/-hb-leerlingen? Werk deze dan uit.
  • Welke leerlingen betrek je in de visie op talent/hb-onderwijs? Alleen hoogbegaafde leerlingen, of alle getalenteerde leerlingen?
  • Hoe zou je het specifieke onderwijs aan deze groep grofweg willen vormgeven? Streef je ernaar om zoveel mogelijk leerlingen in hun klas te houden, om een plusgroep op te starten, of een andere vorm te geven aan dit onderwijs? Dit hoef je hier niet in detail uit te werken, maar je visie hierop bepaalt straks wel hoe je dit onderwijs wilt gaan opzetten.
  • Wil je onderscheid maken tussen kleuters en de jaargroepen 3 t/m 8? Waarom wel/niet?
Bij dit alles geldt: maak er geen boekwerk van. Enkele alinea's zijn voldoende. Het gaat niet om hoe uitgebreid het is, het gaat erom dat er goed over nagedacht is, zodat je straks vanuit een goede basis kunt gaan werken!
 
Meer weten? Hulp nodig?
Andere onderdelen die aan de basis staan van goed beleid, zijn missie en doel. Een andere keer zal ik je daar tips over geven.
 
Wil je meer weten over het opzetten van goed beleid voor (hoog)begaafde leerlingen? Ik help je graag. Ik werk graag op maat. Van een concrete vraag vanuit je praktijk, maak ik graag een praktisch proces. Zodat de hele school er voor lange tijd iets aan heeft.
 
Een eerste kennismakingsgesprek is gratis! Neem snel contact op. Mijn contactgegevens vind je op www.lonnekesnijder.nl
 
Ik vind het leuk als je hieronder een reactie/tip achterlaat!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten