22 mei 2013

Over een olifant die in een boom moet klimmen...



Bovenstaande tekening is inmiddels 'gouwe ouwe', maar nog steeds heel actueel: dieren met totaal verschillende aanleg moeten dezelfde test afleggen. De parallel met ons onderwijs lijkt me duidelijk.

De volgende video demonstreert dit nog eens duidelijker:

 
 

Neem eens de tijd om deze informatie tot je door te laten dringen. En geef dan voor jezelf eens antwoord op de volgende vragen:
  • Hoe zal de eend zich voelen als hij in een boom moet klimmen?
  • Zijn gemiddelde zwemcapaciteiten voor een eend inderdaad goed genoeg?
  • Welke leerlingen in je klas hebben een andere aanleg dan er in je lessen van ze gevraagd worden?
  • Wat doe jij op dit moment om aan deze verschillen in aanleg in je lessen tegemoet komen?
  • En hoe kun je dat nog verbeteren?
  • Laat jij (jouw school) talenten van leerlingen tot uiting komen, of richten jullie je vooral op de dingen die een leerling nog níet goed kan? En waarom eigenlijk?
  • Wat is jouw talent eigenlijk? En hoe kun je dat inzetten voor deze leerlingen?

1 opmerking:

  1. Ik ga niet akkoord met deze vergelijking. De vis kan onmogelijk in de boom klimmen. In de school worden geen onmogelijke opdrachten gegeven aan de leerlingen. Er zijn wel degelijk verschillen tussen de leerlingen, maar niet zo extreem. En juistere weergave zou zijn dat er verschillende vogels (mees, ekster, buizerd, eend, zwaan, struisvogel, ....) voor de leerkracht zitten en dat de opdracht gegeven wordt om 20 meter hoog te vliegen. De ene vogel zal dit sneller kunnen dan de andere, maar ze zullen het allemaal kunnen, als ze zich inzetten uitgezonderd de struisvogel ... maar daar is nu aangepast onderwijs voor voorzien ... dat ze echter willen afschaffen, zodat de cartoon werkelijkheid wordt.

    BeantwoordenVerwijderen