31 mrt. 2013

Een hoogbegaafde leerling in de klas voelt zich...

"Ondanks zijn aanleg en instinct om hard te rennen,
heeft een jachtluipaard  de juiste omstandigheden nodig
om de onvoorstelbare snelheid van 120 km/u te kunnen bereiken."
...vaak als een cheetah in een dierentuin.


Is it a cheetah?
Ken je deze vergelijking tussen het hoogbegaafde kind en het snelst rennende dier ter wereld? Het is inmiddels een bekende binnen de hoogbegaafdenwereld. De Amerikaanse auteur Stephanie S. Tolan heeft deze vergelijking uitgewerkt in een heel waardevol artikel, dat ik je graag wil laten lezen.

De prachtige parallel tussen het hoogbegaafde kind en de cheetah is al ruim 20 jaar oud (1992), maar nog steeds heel actueel. De vergelijking is zo helder en verduidelijkend, dat eigenlijk elke leerkracht dit aandachtig zou moeten lezen.


Doordringend
Wanneer je het artikel in z'n volle omvang tot je door laat dringen, je probeert te voelen wat een cheetah voelt en ervaart, en dus het kind voelt en ervaart, zul je een hoogbegaafd kind veel beter kunnen begrijpen. Ik denk zelfs dat je -met dit artikel in je achterhoofd- in staat kan zijn eenvoudiger aan de behoeftes van het hoogbegaafde kind tegemoet te komen. Simpelweg omdat je je meer kunt inleven. 

Ik ervaar regelmatig dat hoogbegaafde kinderen nog wat meer inlevingsgevoel van anderen kunnen gebruiken. Laten we daarom dit artikel met elkaar delen! Stuur het naar je collega's, deel het op Twitter en Facebook.

Stel je de behoeftes van dit dier voor:


en begrijp wat de hoogbegaafde leerling in je klas nodig heeft!


P.S. Lees je niet zo gemakkelijk in Engels? Lees dan deze Nederlandse vertaling.


2 opmerkingen:

  1. Dag Lonneke,
    ik werd getipt door een ouders over je blog. In je profiel zet je ECHA in opleiding. Kennen we elkaar? Ik doe nu de verrijkingsmodule en heb vorig jaar de theor.en begeleiding gedaan.
    Leuke blog, blijk je volgen!
    Martje Blok

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Martje,

    Sorry voor de late reactie. Ik heb je berichtje helemaal gemist! Balen zeg.
    Ik denk niet dat we elkaar al kennen. Maar wie weet dat we elkaar via ECHA wel eens gaan tegenkomen!

    groet,
    Lonneke

    BeantwoordenVerwijderen