14 dec. 2012

Afhankelijkheid of capaciteitenprobleem?

Pas geleden schreef ik een blog over motivatie. Wanneer een leerling niet gemotiveerd is, vraagt een leerkracht zich vaak af: kan hij het niet, of wil hij het niet?
 
Eigenlijk houdt deze vraag een andere vraag in. Namelijk: stelt de leerling zich afhankelijk op van de leerkracht (bijvoorbeeld vanwege een negatief zelfbeeld), of heeft hij werkelijk de capaciteiten niet om de taak te volbrengen? Onderstaand schema kan je bij deze vraag helpen. Misschien heb je er iets aan.
Klik op de afbeelding voor een vergroting


























P.S. De kwaliteit van de afbeelding is niet zo geweldig. Ik heb het schema in een pdf-je, maar dat kan ik in Blogger niet uploaden. Mocht je het schema toegestuurd willen krijgen, mail me dan. Dan stuur ik het je z.s.m. toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen