1 mei 2012

Passend onderwijs voor begaafde leerlingen

Soms heb je dat. Je hebt een boek nog niet gelezen, maar je weet al bij voorbaat dat het goed is.

In dit specifieke geval heb ik het over de opvolger van ‘Professioneel omgaan met hoogbegaafde leerlingen in het basisonderwijs’: PASSEND ONDERWIJSVOOR BEGAAFDE LEERLINGEN De auteurs zijn Sylvia Drent  en Eleonoor van Gerven  

Passend onderwijs. Passend voor wie?
Bij het begrip ‘passend onderwijs’ moet ik telkens weer denken aan de grote onderwijsstaking van dit jaar.  Het begrip kwam me m’n keel uit, want ik vroeg me af voor wie het onderwijs werkelijk passend moest zijn. Voor de leerlingen in ons onderwijs of voor de onderwijsbegroting van de minister? Ik had zo mijn idee...
Ondanks mijn weerstand bij het begrip ‘passend onderwijs’, raad ik je dus aan om dit boek te lezen. Het lijkt vol te staan met praktische handvatten in een oplossingsgericht en positief daglicht. Ik ben benieuwd. Mijn bevindingen kom ik hier zeker nog melden!

Wil je nog verder lezen in hoogbegaafdheid en onderwijs? Dan heb ik nog deze tips voor je:
  • Hoogbegaafd, als je kind (g)een Einstein is. Auteur: Tessa Kieboom.  Een all-round basisboek over hoogbegaafdheid van ca. 4-18 jaar. 
  • Gewoon begaafd? Auteur: Sonja Hoving-Huizing. Een boek met praktijkverhalen over hoogbegaafde kinderen. Aan de hand van deze verhalen herken je waarschijnlijk eerder een hoogbegaafd kind in je klas.
  • De begeleiding van hoogbegaafde kinderen. Auteur: James Webb. Een goed en informatief boek, soms wel wat taai geschreven. 
  • Jij kan beter! Auteur: Tessa Kieboom. Een pas verschenen en zeer informatief boek over onderpresterende kinderen.  Op deze video vind je een interview met de auteur over dit boek.




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen